Ghost in the Shell

Ghost in the Shell

Anime Ghost in the Shell powstało w 1996 roku, czyli pięć lat później po mandze. O tej produkcji było juz głośno za nim Bandai, Kodansha i Manga Entertainment, oficjalnie wydały GitS, a działo się tak nie bez powodu. Było o co robić szum i czekać z nerwami, gdyż Mamoru Oshii (reżyser tego anime) doskonale oddał cyberpunkowy klimat, a mistrzowska muza w wykonaniu Kenji Kawai, zwieńczyła dzieło.

Jednak do sukcesu nie tylko przyczyniła się świetna reżyseria i wspaniała muzyka, ale animacje, które pobiły nawet Akirę. Ruchy postaci niczym nie różnią się od ludzkich, naprawdę jest czym nacieszyć oko i nic dziwnego, że budźet filmu wynosił 40 mln dolarów. GitS jest dużym krokiem w rozwoju animacji, a takie sceny jak walka Motoko z „marionetką” lub pojazdem opancerzonym, zapiera dech w piersiach..

Jeżeli chodzi o fabułę to bohaterowie i cały przedstawiony świat są nam doskonale znane z mangi, jednak i tak je opisze, gdyż nie wszyscy ją czytali . A więc jest rok 2029 i świat opiera się wyłącznie na sieci komputerowej. Technologia zastępuje ludziom przeróżne organy nawet mózgi, które albo są naszpikowane przeróżnymi urządzeniami, albo są zupełnie sztuczne (cybermózgi).

Technika ta pozwala ludziom uzyskiwać nowe zdolności tj: szybki metabolizm, lepsza sprawność fizyczna, większa siła, ale jedna rzec nie jest do podrobienia i zastąpienia: Dusza. Wszystko by było dobrze gdyby nie terroryści, hakerzy i walczący politycy, przez nich wszystkich świat jest poważnie zagrożony. Główna bohaterka Motoko Kusanagi jest oficerem jednostki zajmującej się przestępczością sieciową i cybernetyczną, o nazwie Sekcja 9. W końcu do akcji wkracza przestępcą o pseudonimie Puppet Master(lalkarz), który włamuje się do mózgów ludzi i hackuje ich ducha, tworząc tym samym ludzkie marionetki. Puppet Master, przejmuje nad swoimi „niewolnikami” kontrolę, wymazując im wszelkie wspomnienia i programując nowe życie, by ci posłusznie wypełniali jego rozkazy. Czym tak naprawdę okaże się „Lalkarz” i jak potoczą się losy Motoko Kusanagi nie zdradzę, bo odebrał bym radość oglądania tym którzy nie mieli jeszcze szczęścia ujrzeć Ghost in the Shell.

Te anime, moim zdaniem wyznaczyło nową poprzeczkę w tej dziedzinie, którą nie łatwo jest przeskoczyć i nie wszystkie produkcje mogą jej dorównać. GitS udowadnia, że anime nie jest tylko dla dzieci, ale i dla dojrzalszych widzów. Podczas filmu poruszane jest wiele problemów, które do końca nie mają rozwiązania np. „Czym jest życie”.

Jednak jest mała wada tego filmu, zbyt szybko się kończy! GitS trwa 79 min, a wydaje się, że trwa od dużo krócej. Oglądając ten film, ciągle pragnie się zobaczyć dalsze losy bohaterów w tym cyberpunkowym klimacie, jedynym wyjściem by zapomnieć o tym „głodzie” dalszych wydarzeń jest tylko powtórne obejrzenie GitS i znalezienie w nim czegoś nowego. Ja widziałem go już tyle razy, że mogło by się wydawać, że wszystko znam na pamięć, ale tak nie jest. Zawsze znajdzie się coś co umknęło poprzednim razem.

Kilka słów o niektórych postaciach z którymi możemy się spotkać w tym anime:

  • Imię: Motoko
    Nazwisko: Kusanagi
    Pseudo: Major
    Opis: Pracuje w Sekcji 9, której szefem jest Daisuke Aramaki. Motoko jest cyborgiem, ma w pełni zmechanizowane ciało, przystosowane do walki, jak każdy cyborg posiada cybermózg (jest on narażony na ataki tzw. ghosthackerów), jednak u Kusanagi jego część jest naturalna.
  • Imię: Daisuke
    Nazwisko: Aramaki
    Pseudo:
    Opis: Jest szefem sekcji 9. Bardzo dobrze wykonuje swoje zadanie, a jego podwładni wiedzą, że mogą na niego liczyć. Pomimo podeszłego wieku jest bardzo energiczny i bez trudu podejmuje ciężkie decyzje.
  • Imię: ?
    Nazwisko: ?
    Pseudo: Bateau
    Opis: Jest partnerem Motoko w sekcji 9 i tak samo jak ona jest cyborgiem. Jego oczy zostały zastąpione specjalnym mechanizmem, a cały model został swietnie przystosowany do walki. Jest on spokojny, ale do czasu, gdy wykonuje zadanie jest bezwzględny i uparcie dąży do zakończenia misji. Jest przyjacielem Kusanagi.
  • Imię: ?
    Nazwisko: Nakamura
    Pseudo:
    Opis: Jest szefem Sekcji 6, a także pracuje dla Ministerstwa spraw Zagranicznych. Jest to główny przeciwnik Aramakiego, gdyż próbował zatuszować sprawę z Puppet Masterem.
  • Imię: ?
    Nazwisko: Togusa
    Pseudo:
    Opis: Członek sekcji 9, ale w przeciwieństwie do reszty, nie jest cyborgiem, chociaż posiada złącza sieciowe. Ulubioną bronią Togusy jest jego rewolwer Mateba, co nie podoba się Motoko, gdyż uważa, że biorąc udział w akcji lub osłaniając kogoś podczas niej powinien korzystać z nowoczesnej broni.
  • Imię: ?
    Nazwisko: Ishikawa
    Pseudo:
    Opis: Członek Sekcji 9, zajmujący się głównie znajdowaniem informacji i przeszukiwaniem zasobów sieci. Jest jednym z najstarszych współpracowników
  • Imię: ?
    Nazwisko: Willis
    Pseudo:
    Opis: Był szefem zespołu, który stworzył Puppet Mastera. Ów prace nazwano „Project 2501”. Posiada on mechaniczne dłonie, które umożliwiają mu bardzo szybkie pisanie.
  • Imię:
    Nazwisko:
    Pseudo: Puppet Master/Project 2501
    Opis: Program szpiegowski, nazwany Project 2501, służący za elektronicznego agenta, który ma dostęp do każdego komputera w sieci. Stworzony przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, któremu wymyka się z pod kontroli. Zostaje nazwany Puppet Masterem, gdyż włamuje się do ludzkich mózgów i czyni z nich posłusznych niewolników. Project 2501, uważa się za taką samą formę życia jak człowiek i dąży do uzyskania ciała, a co za tym idzie zdobycia zdolności rozmnażania się.

Autor recenzji: Kubzon

Alternatywny punkt widzenia:
Recenzja na Tanuki.pl